Tut Tut!!

Såg en kul vikning av en SU-säljare, eller DT eller vad de nu är där borta i det stora landet.
(SU= Stampin' Up) - kallades fancy fold corner, corner fancy fold eller fancy fold. Kärt barn...

Gav mej raskt på det och konstaterade ju att det gör vi om till cm istället för en massa tum, åttondelar och tjafs hit och dit. Ja, jag är hopplös, byter ofta till cm eller inch och blandar friskt = pannkaka av allt, dessutom har jag svårt med alla åttondelar eller sextondelar trots fusklapp vid pysselbordet. Börjar alltid grubbla och blir sittandes muttrandes för mej själv.

OK, jag tog ett mönstrat papper, som var enfärgat på ena sidan och mönster på den andra för att man skulle kunna se hur det blev liksom. För jag har svårt för de som använder vitt papper på vitt underlag och man ser ju för 17 inte ett dugg!!!

CS..hmm, du får ju använda vad du vill....
 
Easypeasy!
 
Nu kom vi till avdelningen krångla till det precis hur mycket som helst minsann!
Du är nu på insidan av kortets framsida.
3,4 cm från mittenbigningen och 7,6 cm från kanten.
Där ska du 1,6 cm från ovankanten dra ett streck ner, 6 cm långt.
Hjälpstrecken underlättar, du kan ju givetvis lägga den direkt i skärapparaten du har och dra, men min
saknar gradering på båda sidor om kniven så för mej var detta lättare.
Sen drar du ett streck vinkelrätt ut och slutar 1,6 cm från kanten.
Klart som korvspad va???
 
Då har du den här fliken som du ser ovan.
Den vänder du raskt och viker in:
 
Biga kanterna så det blir snyggt och bra.
 
Då ser det ut så här på framsidan.
Dags att dekorera.

Tips 1!
Du kan köra framsidan i en embossingfolder, dvs du lägger kortbasens framsida inne i en embossingfolder och kör igenom.

Den utvikta delen har jag monterat en svart bas/fotomatta på 7*7 cm
En färgad bit, 6,6*6,6 cm
En vit bit som jag stämplar på som är 6,3*6,3 cm.
Du får ju givetvis hitta på vad du vill!!!
Insidan är också en svart fotomatta på 10*13,3 cm
och en vit bit att stämpla på som är 9,6*12,7 cm.
Tänk bara på att stämpla lite längre ner så att det inte syns brevid den nedvikta delen.
Sätt lite lim, en dott eller vad du vill under flärpen som är nervikt så ligger den på plats s a s.
Här kommer ett kort jag gjort (inte anv embossingfolder här).
 
 
 
Avdelningen blingbling.
 
Stämplat och blingat lite till...
 
Så här ser den vikta delen ut, såg ett kort på webben anywhere där de klippt ut en bit papper och satt för men jag tycker det blev fult. Det duger så bra som det är.
Lätt som en plätt va?
Spring till pysselhörnan och laborera nu!!!
 
Kram
Chruss
 


Kommentarer
Gunvor

Wow! Så läckert! Jag klarar aldrig såna där vikningar, så jag är grympt impad!

Svar: Den var faktiskt enkel när jag höll mig till en måttskala...
Christina

2015-06-01 @ 13:00:01
URL: http://gunvors.blogg.se
Malin ~ Lillpiga

Mycket läckert!! Skall testas! :)

2015-06-03 @ 08:52:30
URL: http://lillpiga.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0