Familjelivet

Svamperier dag 2

Kategori: Allmänt

Idag var jag tröttare, matte också, det var bara lillmatte som hade full fräs i skogen....

Men jag var enligt dem ännu duktigare idag och matte bara päste av stolthet. Hann dessutom med att bada tassarna i en bäck -DET var kul! Gammelmatte skulle kliva över en stock och fick inte med sig sin stora rompa över så hon vred till sig i knäet så idag åkte vi hem efter lunch - nu går hon här o ojjar sig.
De var väldigt imponerade av Sigge och Helena, maken till vad hon kan om svampar- Sigge jobbade som tusan med matte så jag vart avundsjuk tillslut. Hon är MIN matte! Basåattnivet!!!  Ujujuj!!!!
Men jag kan jag mä!
Bildbevis:



Nu gick matte inte den för att bara plocka svamp, hon gick för att lära mej och få en massa tips, så svampkorgen var en rejäl bonus. Man blir inte en svamphund på EN helg - det krävs lite övning! Många av gulingarna har ju matte eller lillmatte sett och så tränar de med mej. Å när matte ändå gick där dubbelvikt som en märla så åkte trattisar ner i korgen...

Men vet ni vad!!!!

När vi gick från kursen så kommer det en och går ifatt oss som bodde där och milde plättar - matte blev GRÖN av avund. Han hade en stor korg, dubbelt så stor som vår och högre, smockfull med BARA gula kantareller!!!! Amenfattava! Sen hade han en plastpåse med svarta trumpetsvampar. Matte vart så avundsjuk och gick o sucka heeeeeeela vägen till bilen. Men det är svampår i år och snart kan vi hitta sånt till matte också. Sådäså!

Idag åt jag min mat - och jag sov som en stock på hemvägen. Ludde blev så glad när vi kom hem men nu ska jag sova en stund till. Han får vakta skatorna själv.

Vov på er!
Harry


KOMMENTARER:

  • Belinda säger:
    2011-09-19 | 19:54:23

    Vad du är duktig. Matte törs inte plocka svamp i skogen så närmast vi kommer är plåtburkarna jag hjälper henne att plocka ur kassen. Fastän hon har en snäll granne hon får svamp av och sin brorsas tjej så lite annan svamp en burken äter hon

  • Sigge Svamphund säger:
    2011-09-27 | 14:35:10
    Bloggadress: http://svamphunden.bloggplatsen.se

    Bara att hojta när ni behöver repetion.

    Mejla eller ring matte så löser vi det

Kommentera inlägget här: