Island

Ja, vi har varit hemma en vecka men jag blev så rackarns förkyld + jobbat. Har en rethosta som kan göra en mer eller mindre skogstokig. Nu har jag klämt i mej 2 jägermeister så nu ska det nog bli bra här..hehe...


Nåja, vi for ju till en härlig sagoö - man måste helt enkelt se sådant här live för att ens fatta hur mäktigt det är med naturen och dess krafter.
Vi landade i Reykjavik - nåja Keflavik heter det där flygplatsen ligger - och sedan transfer till hotellet, guidad sådan. Huvudet gick som på en tennismatch typ för att man ska ju titta på precis aaaaaalllt.
Väl framme på hotellet var det den obligatoriska studsandet i sängarna innan vi skulle på information.

Efter infon så tog en av guiderna med oss längst shoppinggatan där vi tappade folk längs med hela vägen när de hittade något trevligt ställe att äta på.
Klockan var runt 7-halv åtta på kvällen och det var varmt - 13 grader! Visst blåste det men det var inte kallt- sen var vi ju påpälsade som vi skulle till Sibirien...fniss...

Dag 2 var den en rundtur, gyllene cirkel, som jag verkligen rekommenderar! Vi startade med ett besök på ett ställe med garn, stickat och lite annat. Bl en sälmössa...eeerrrhh. Den isländska kronan är ju knappt 50% av det forna värdet så det var billigt just nu.


När vi lämnade Reykjavik var det lite lite mulet men sedan sprack himlen upp och vi fick strålande väder!




Vi är på väg till Thingvellir - där Islands första parlament bildades.
Det är en nationalpark nu och otroligt vackert! Den ligger i närheten av en sjö med otroligt sikte i vattnet, kristallklart... 

Thingvellir ligger på en plats där den amerikanska och den europeiska kontinentalplattan möts- rätt maffigt egentligen. Dessa plattor rör sig lite varje år och är de som ger upphov till lite utbrott här och var. Det finns en ravin med  lavasluttningar.
Bröderna Lejonhjärta spelades bl a in här fick vi veta - spännande!
Nedan kommer lite bilder därifrån.






Lavan som stelnat efter hand och ger detta utseende...








Neh, det är ingen som karvat, det är naturen..




Det här ska tydligen vara med i filmen - jag kommer inte ihåg...jag har lite svårt att se filmen, den är så otroligt sorgsen...


Vattnet var så kristallklart - många hade kastat i pengar fast det stod att man inte skulle göra det....


Silverskatten...


I det här vattenfallet testade de häxor...kvinnor som anklagades för att vara häxor kastades i vattnet. De som klarade sig trodde de berodde på trolldom, och dömdes därvid till döden. Fotades på håll...hahaha


En glaciär i närheten av Gullfors.


Detta är etapp ett sedan kommer ett fall till. Gullfors är inte det största vattenfallet men mäktigt ändå.

Här åt vi lunch, nåja jag försökte, dotra vägra och maken glufsade i sig. Köttsoppan var gjord på lamm. Köttet smakade bra men...doften....blöt gammal kofta. Jag klarar inte det....

Sen beundrade vi ju jeeparna de gör turer med på glaciärerna. Inte för att jag fattar vad det är för spännande att åka jeep på en glaciär...men men, jag är som jag är jag.
En puttefnask brevid däcken...



Sen åkte vi vidare till Geysirområdet - WOW! Vilket skådespel! Vilka naturkrafter!
Så liten man blev iallt detta kokande sprutande vatten!!!


Tagen på bra håll...
Det fanns repräcken där de talat om för oss + att vi kunde läsa att inte gå utanför dessa p g a marken kunde vara upp till 100 grader varm. En liten källa läckte och vattnet som då i nollgradig lufttemperatur runnit 4-5 meter var fortfarande väldigt varmt!


Följande 3 bilder visar när Strokkur får sitt utbrott - det bubblar och kokar i mitten tills det fullkomligt sprutar upp.


Det är ingen sten, det är en vattenbubbla...

Ser ni - läckert va?

Så ser det ut på nära håll...haha, nej jag blev inte blöt - smartisar ställer sig i medvind..


En kyrka måsta man ju in och ränna i...
Det här heter Skalholt och det blåste minst 20 m/s så det var inte så lätt att gå varken rakt eller att fota.
Kyrkan har blivit uppbyggd 10 ggr - tror jag det var - bränder, väder och jordbävningar har raserat den.
Sen blev det besök på ett kraftverk...där tog jag inga bilder....

Nästa dag var det ridning! Maken o dotra gav sig ut med en massa andra medan jag gick och satte mej på det varma hotellet och drack kaffe. Visst ville jag rida men min rygg satte P för det hela. Hästarna var lite slöa men otroligt snälla och jättetrevlig personal!!!


Pilutta vilken goding va? Jag var framme och stylade undan pannluggen på honom lite...


Påklädning av regnkläder och stövlar.


En massa rompor ;-D



Haha - jag kom upp!!! Ser du det Jenny gastar maken...


På hotellet hängde det här - behöver jag säga att dotra tyckte INTE om det. Vi åt nämligen där innan vi åkte tillbaka till hotellet. Där blev det ett krafsande i väskorna för att leta efter baddräkt/badbyxor. Maken och en annan som var med på turen lyckades lura i dotra att vi skulle åka i badkläderna till badet och få en handduk där som först. Och det gick hon på! Ungar...

Nåväl, vi skulle till Blå Lagunen och bada i de varma källorna. Fanns även ett bad inne i R men det visste inte vi när vi bokade. Tyvärr hade jag inte kameran med mej, dotra tog med sin mobil men det har jag inte sett röken av. Så ni får kika här istället.
Men det var ljuvligt. När vi kom dit spöregnade det och blåste så de 15 meter man hade att ta sig från dörren till vattnet gick fort. Inte visste vi att man kunde gå ner i vattnet inomhus och öppna en dörr ut till stora lagunen...hehe, här pinar vi oss, jahadå!
Men det var verkligen en upplevelse! Trots att vattnet var så pass varmt så blev man inte skrynklig, det fanns på hinkar med peelkräm gjord på mineraler. Tog en stund innan jag o maken upptäckte det - vi undrade varför alla var så vita i ansiktet (lantisar ni vet..). Däremot rekommenderar jag er att se till så att ni får tid där, antingen åka dit själv eller ta en tur där de stannar ett tag. Vi var där knappt 2 timmar och det var alldeles för kort tid.

Sista dagen - då traskade vi runt i stan. Först hade vi optimistikt tänkt hyra en bil och köra runt Island...haha, 140 mil på en dag...jaja...en del öar är större än Öland, bara så ni vet det...


Vi tittade bl a in i en kyrka, Hallgrimskyrkan, och det var första gången jag åkt hiss i en kyrka!
De höll på att renovera den men om ni tittar vid klockan:

Så ser det ut som gluggar vid kl 4-5-6-7, det var sjunde våningen och man kunde se ut på alla sidor! Häftigt!

Maken och dotra for iväg till ett köpcenter, Kringlan, men det var som typ Kista galleria....

Det var en härlig resa och jag vill gärna dit igen - fast då ska vi köra runt själva har vi bestämt. Finns väldigt mycket att se på den där ön!
Tack för att ni stod ut hela vägen hit!

Kram
Chruss




Kommentarer
AnnikaS

Inte blev jag mindre sugen på att åka till Island nu, det är mitt drömresmål. Får verkligen hoppas att jag kommer iväg dit någon gång.

kram Annika

2009-11-07 @ 09:15:24
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Agneta

WOW



Tack för titten! Helt underbart! Jag vill oxå åka!!!



Verkar som om ni hade en underbar resa iaf.

2009-11-07 @ 12:16:34
URL: http://agge.blogg.se/
Anki

Hej! måste ha varit en upplevelse. Har själv önskat att få åka dit någon gång för enligt bilderna så förstår jag att man måste få åka dit och uppleva allt själv.

Många kramar från oss i Åkersberga och klappa Ludde från hans mamma

2009-11-07 @ 12:48:32
URL: http://samojederna.se
DesignAnnique

Oj jösses vad stort Blue lagoon har blivit! När jag var där -90 var det ett skjul att byta om i och en liten strandsnutt vid vattenkanten. :) Men det var en märklig känsla att sitta i baddräkt med hälarna i vattnet och svettas när man vet att det är typ 6 grader varmt i luften :) Badet inne i R är också en upplevelse, har varit där med... de små "pölarna" med varmare och varmare vatten var riktigt mysiga även om jag fegade ur redan inför den näst varmaste :) Min klasskompis (islänning) berättade att de brukade sitta i de där värmebassängerna på vintern när snön föll och bada, det var tydligen en riktigt häftig upplevelse.



Låter som ni haft en härlig resa! Är inte ett dugg avundsjuk... ljuger så jag nästan tror mig själv

2009-11-07 @ 20:05:29
URL: http://designannique.blogg.se/
Cicci/Trollmor

Åh va roligt att läsa Islandsberättelsen! Island har alltid varit ett "längtans-resemål". När jag var i tonåren och kompisarna längtade till USA, då längtade jag till Island. Nån gång S K A jag dit!

2009-11-14 @ 18:15:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0