Linne och frimärken

Vilket härligt väder vi har haft idag, solen har lyst, svaga brisar och ett dopp i poolen...mmmmmm!
Idag har jag gjort ett kort med linnetekniken. Stämpelvännen Eva var först ut med detta, hon är supersnabb med att testa roliga saker eller väcka gammalt till liv.
Linnetekniken finns beskrivet hos Splitcoast - bokmärk det stället! Finns en guldgruva av tekniker att testa!

Nåväl, jag gjorde en linnetraktor idag...

image61
Enda skillnaden var att jag drog snabbt med sandpappret direkt efter att ha stämplat traktorn för att få en ännu mer sliten look. Stämpeln kommer från Serendipity stamps.

Falska frimärken tog Eva upp igen också och den här gången ska jag vara snabbare...hehe...

Här finns det mycket att välja på, en del företag bla 100ProofPress säljer färdigmarkerade papper och mallar till dessa, en del företag (Just for Fun) säljer stämplar och har mallar till dessa m m. Men det kan du göra alldeles själv!
Har du ex Word så gör du en tabellmall med rutor, markerar dessa och väljer kantlinjer och fyllning på formatmenyn och letar reda på streckade linjer. Skriv ut dina frimärken när du är klar i 2 exemplar.
Den ena klipper du ut ''innanmätet'' så nära det streckade du vill. Det går att göra det med OH om du vill spara din mall!
          
Här är min karta                 Här har jag kartan och mallen

Mallen använder du nu för att lägga över kartan och så duttar du i färg efter behag som farbror Melker säger.
När du är nöjd plockar du fram stämplarna. Har du stora stämplar där det bara ska synas delar av - låt mallen ligga kvar och tänk på rutorna nedanför också. Har du små stämplar som passar i rutorna behöver du inte ha mallen kvar utan stämpla på bara.

 
Här är mina frimärken klara för montering

Om du vill kan du även i Word skriva ex Sverige och valören, eller stämpla det efteråt, skriva för hand, rubons etc, finns hur mycket som helst att klura på. Men en sådan där markör man har när man syr och ska markera infodringar etc, sporre har jag för mej att de kallades, de kan man använda om man vill ge en känsla av att det bara är att riva av ett frimärke....Saxen jag använt nedan heter stamps och kommer från Fiskars - jag har inte en susning om den finns kvar, min har några år på nacken....

image65

Så här blev mitt - jag ska skriva en födelsedagsvalör på mina frimärken....
Lycka till med skapandet - fråga gärna om det är nått oklart - och berätta gärna om du gjort något med tekniken - det är bara kul att få se lite alster!

Ha det gott!
Kram Chruss


Kommentarer
louise (vbg)

tjusigt! Du var snabb du, jag har oxå gjort några kort i linne stuktur, (har inte lagt ut dem ännu ;))svårt men kul....har just nu snöat in (hm, regnat in) på små album, skall visa dem i bloggen vilken dag som helst :) Kramiz

2007-07-21 @ 23:29:41
URL: http://louisevbg.blogg.se
Åsa/asamia

Vad mycket roliga saker du provar på! Resultaten blir såååå fina!

2007-07-22 @ 07:27:11
URL: http://asamia.blogg.se
Gunvor

Ah så läckert Chruss! Trist att det inte är jag som fyller år ... ;)
Kram

2007-07-22 @ 07:52:10
URL: http://gunvors.blogg.se
Elisa

Jag har städat i min verkstad, och hittat några utskrivna blad med frimärksrutor... Nu fick jag ännu mer inspiration att verkligen använda dom!

2007-07-22 @ 08:49:24
URL: http://www.elwa.se/galleri
Ingrid

Hurra för att tekniken fungerar igen och att du är tillbaka i bloggvärlden! Har allt spanat här efter dig var och varannan dag och längtat efter att få se vad du pysslat med i sommar. Och det var ju både det ena och det andra - underbara grejer alltihop! Kram!

2007-07-23 @ 18:28:40
URL: http://inola.blogg.se
Pia

vad kul att se att det kommit lite uppdateringar. Mycket fint att titta på. HAr inte varit här sen du skrev om bredbandsleverantören...

2007-07-23 @ 18:54:25
URL: http://engdam.blogspot.com
Karin SN

Bra att d påminner Jag
bra å att tyckatekniker är fina me gjlömer snabtatt testa dom N örjar det bli agstycker jag nogdet erar pilligt me k :-)

2007-07-23 @ 20:30:33
URL: http://tidsoptimist.blogspot.com
Eva F

Kul att se att man kan tipsa varandra om allt kul som finns i den härliga värld. Fina kort Chruss.
Kram Eva

2007-07-24 @ 22:46:42
URL: http://evafre.blogg.se
lenislenis

Åååh tack för en bra beskrivning av "frimärkstekniken". Jag har så gärna velat testa på den men har inte riktigt förstått de beskrivningar jag läst. Men NU förstår jag och NU ska det testas!

2007-08-08 @ 22:35:53


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0